Ghost Rider: Demonul răzbunării: informaţii inedite

Nicolas Cage a avut ideea pentru povestea din Demonul răzbunării

“Povestea nouă are loc ani mai târziu, când Blaze, ca și Ghost Rider, se află într-un loc cu totul diferit”, spune producătorul Ari Arad. "Johnny Blaze se află la mare depărtare de locul natal, și încearcă să scape de demonul care a pus stăpînire pe el. Intervine un preot, Moreau, interpretat de Idris Elba, care îi promite că-l poate ajuta, dacă el, în schimb, dă de urma unui băiat. Dacă Johnny poate să-l găsească și să-i salveze sufletul, atunci poate va fi în stare să-și salveze și propriul suflet”.

Unele idei au apărut când Cage își promova primul film: “Eram în Anglia, la o întâlnire cu presa, îmbrăcat în piele din cap până în picioare, și am decis să iau prânzul la Westminster Abbey, fără să am habar că acolo avea loc un summit ecologic la care participau arhiepiscopul de Canterbury și capul bisericii Ortodoxe grecești. M-am strecurat acolo, m-am așezat undeva în spate, când am fost reperat de un preot din Colorado, care m-a chemat să stau în față. Mi-a făcut cunoștință cu arhiepiscopul, care s-a oferit să-mi facă un tur al bisericii. Ne plimbam noi, când a observat cum eram îmbrăcat, și-mi spune că și el poate să fie "rău".

Atunci mi-a venit ideea, ca John și Ghost Rider să coopereze cu biserica – biserica să aibă, într-un fel, nevoie de el. Noul Ghost Rider este complet diferit, John Blaze e un alt om. În primul film încerca să se calmeze, ca să nu-i ia foc capul – se ferea de alcool, asculta Karen Carpenter – acum, ani mai târziu, capul chiar i-a luat foc și trebuie să trăiască cu asta. Așadar, Johnny cel care se ascunde în România, e cu totul altcineva".

Christopher Lambert este Methodius (foto), personaj-cheie, liderul sectei monastice, către care Moreau se luptă să-i aducă pe Danny, Nadya şi Blaze, care cred că acolo băiatul va fi în siguranţă. Lambert spune despre personajul său:”Methodius are altă idee despre ceea ce înseamnă siguranţa lui Danny, ceea ce-i va şoca pe mamă şi pe noul ei prieten. E imposibil să spui dacă e un tip sau bun. E doar un tip cu o convingere, şi e dispus să meargă până la capăt pentru convingerea lui.” Pentru a crea stilul vizual al unui personaj care e om al bisericii, dar care e dispus să execute un băieţel, realizatorii i-au cerut actorului să se radă în cap şi să accepte să I se acopere faţa cu tatuaje.

"M-am speriat, şi mi-am ras părul treptat; spre marele meu amuzament, la final mi-a plăcut”, spune Lambert. Procesul de tatuare a fost conceput de artistul specialist în efecte speciale de machiaj Jason Robert Hamer. “A fost, de fapt, destul de simplu”, spune Lambert. “Puteam dormi cu machiajul, aşa că, în ziua dinaintea filmărilor, mi se făcea machiajul pe jumătate de faţă şi de cap, iar a doua zi, cealaltă jumătate. Dura mai mult să fiu machiat, decât demachiat.”

Nicolas Cage în pielea lui Zarathos, un înger căzut al justiției, care a devenit un demon al răzbunării

Ghost Rider are acum un nou look: "E mai dur. Jacheta îi vine mai strânsă pe corp, e mai puțin heavy metal”, spune actorul. “Când Blaze, purtând o jachetă de motor și pantaloni de piele, se metamorfozează în Ghost Rider, transformarea e mult mai organică”. Creatoarea de costume Bojana Nikitovic spune: "Brian și Mark nu au vrut ca ținuta lui să fie stilizată, ci și-au dorit să păstreze lucrurile mult mai apropiate de realitate, ca și cum nici n-ai băga de seamă costumele. Aproape fiecare personaj principal are doar un singur costum; sunt personaje care chiar trăiesc în hainele lor, care devin o a doua piele pentru ei, mai ales Blaze și Moreau. Totul trebuia să aibă un aspect uzat".

John Blaze nu e singurul rol pe care Cage îl joacă în film; el este și Ghost Rider, pentru prima dată. În filmul din 2007, Rider era interpretat de mai mulți cascadori, ale căror fețe au fost înlocuite pe computer cu faimosul craniu în flăcări."Brian Taylor chiar a vrut să redea sentimentul de sacrificiu, de durere a conlocuirii cu Diavolul”, spune Cage. "Așa că acum a insistat foarte mult să joc și rolul lui Rider. Pentru Brian a fost important ca eu să posed spiritul, Zarathos, care este un înger căzut al justiției, care a devenit un demon al răzbunării".

Taylor spune: "Am abordat rolul ca fiind dual – Ghost Rider nu e Johnny Blaze. Johnny e posedat de demonul Zarathos. A trebuit să ne imaginăm cum arată, cum se mișcă". Cage, împreună cu regizorii, au încercat să găsească un stil vizual. „La un moment dat, am avut două cobre; cînd se mișcau, pe spate li se forma un model, ca un fel de ochi ocult. Acesta a devenit un leitmotiv pentru Ghost Rider, cu mișcări hipnotice cu care încearcă să te imobilizeze și apoi să te atace”.

Deși spectatorii nu aveau să vadă fața lui Cage atunci când e Ghost Rider, actorul venea la filmări cu un machiaj cu model creat de el însuși, care arăta ca un craniu, și cu lentile de contact. În film, fața actorului avea să fie recreată pe computer, dar important pentru el era să intre în pielea personajului și să-și ajute colegii actori să reacționeze cît mai adecvat în scenele cu el. Violante Placido (The American) recunoaşte că nimic nu se compară cu realitatea: “Machiajul lui Nick, împeună cu acele lentile de contact care îi făceau ochii ca de şarpe te hipnotizau şi te înspăimântau, în acelaşi timp”.

Ciarán Hinds spune şi el: “La finalul filmului, când el urlă la mine pe motor, iar eu încerc să mă târăsc cât pot ca să-l evit, m-a uimit cu energia extraordinară pe care o transmitea machiajul său.”

Diavolul

Ciarán Hinds este Roarke: "Nu am cum s-o spun altfel, dar Roarke este însuşi Diavolul”, spune Hinds, „şi nu caută deloc mîntuirea. Posedă un trup uman, dar, aşa cum se întîmplă cu fiinţele umane, corpul începe să se dezintegreze. Acum, are un plan de rezervă, aşa că pentru el începe o cursă contracronometru ca să pună stăpânire pe acel băieţel, dar şi pentru că forma lui fizică începe să se dezintegreze”.

Nu e prima dată când Hinds joacă rolul unui Diavol; el a mai interpretat rolul unui diavol în teatru, “The Seafarer”: “Nu ştiu ce mă tot împinge să joc rolul diavolului, dar găsesc că e un gen de rol amuzant". Actorul mai adaugă: “În ciuda credinţei comune, diavolul NU poartă Prada...

Bojana a abordat costumul personajului cu mare delicateţe; e un om care îşi poartă decăderea cu demnitate; arată impecabil, dar trupul său se dezinegrează”.

Violante Placido, noua ispită a lui Blaze?

Violante Placido este Nadya, care i se alătură lui Johnny după ce o sectă religioasă secretă îl recrutează pentru a-l ajuta pe fiul ei: “A dus o viaţă grea, pe străzi, şi asta a întărit-o”, spune Placido. “Mi- am imaginat-o ca pe o pisică vagaboandă; ştie să mânuiască arme şi cuţite, şi e gata să ucidă la nevoie. Cel mai mare păcat al ei e Danny, fiul e; e un paradox, pentru că el e, în acelaşi timp, şi singura ei raţiune de a trăi. Într-un final, ea nu vrea decât să fie o mamă care are grijă de fiul ei".

Pentru că Nadia are o frumuseţe misterioasă şi neconvenţională, stilul ei în film s-a decis a fi unul sumbru, punk rock. Creatoarea de costume, Bojana Nikitovic, spune: "Când trebuie să creezi costume pentru o femeie frumoasă, e bine să laşi vederii curbele şi pielea ei, aşa că nu ne-a ajutat deloc faptul că povestea filmului se desfăşoară pe timpul iernii. Pentru a o proteja pe Violante de frig, am găsit o jachetă care ne-a plăcut, apoi ne-am jucat cu culorile. Am vrut culori pentru că celelalte personaje au haine aproape monocrome, pe negru sau gri”.

Noua creatură a Diavolului

Johnny Whitworth este Carrigan, fostul iubit al Nadyei; acesta se transformă în diabolicul Blackout: “E un sociopat, un tip cu adevărat rău”, explică Whitworth.

"Roarke îl angajează să dea de Nadya, pentru că-I vrea copilul. Dar Gost Rider fusese angajat de tipii buni ca să facă acelaşi lucru. Un individ obişnuit nu poate să-l înfrunte pe Ghost Rider, aşa că, atunci când e aproape înfrînt, se trezeşte că se transformă în Blackout, iar acum e la acelaşi nivel cu el, o altă creaţie a Diavolului, cu puteri supranaturale”. Pentru ca personajul să fie credibil, a fost nevoie de mult machiaj şi efecte speciale.

Motoare şi cascadorii

Realizatorii au ales, pentru motocicleta lui Johnny Blaze, o Yamaha V- Mac. Cel care avea să o folosească e Nicolas Cage, care a fost entuziasmat de această alegere. “Am fost uşurat să aflu că urma să primesc o Yamaha V-Max, pentru că mi-a uşurat mult munca”, spune Cage. "Când trebuie să mergi cu un chopper cu furca extinsă, e foarte greu să nimereşti semnul de poziţie. Şi e aproape imposibil să-l manevrezi când ai 300 de oameni care se uită şi o cameră pe tine, pentru că nu vrei să greşeşti. Modelul acesta, V-Max, m-a ajutat foarte mult. S-a comportat minunat”.

Scenograful Kevin Phipps şi supervizorul de vehicle Alex King au lucrat pentru a tuna motocicleta V-Max pentru nevoile filmului. A fost nevoie şi de o a doua motocicletă pentru Ghost Rider, căci aceasta se schimbă odată cu Blaze, devenind Hell Cycle. King explică: “Versiunea Hell este complet transformată – e ca lava topită; pentru ca să pară că era cuprinsă de flăcări, echipa de efecte vizuale au folosit leduri şi puncte portocalii.” Phipps adaugă: “Aceasta motocicletă a fost încălzită până aproape de punctul de topire şi răcită apoi de mii de ori. Am studiat scurgeri de lavă, procesarea tehnologică la temperaturi înalte a oţelului, şi alte procese de expansiune-contracţie cu metale care trec prin căldură şi coroziune. Am încercat diverse vopseluri de finisaje, vopseluri pentru temperaturi ridicate şi spumă expandabilă şi am acoperit gradual motocicleta cu straturi de vopsea; a fost un proces foarte complicat, dar Mark şi Brian au fost foarte mulţumiţi de rezultat.”

Moreau are un model rusesc, Ural Solo 750, personalizat cu o şa nouă de piele şi coburi cu un aspect vintage.

Dar cel mai impresionant vehicul care apare în film este uriaşul Bagger 288, manevrat de Gost Rider în lupta sa explozivă cu Carrigan şi oamenii lui. Bagger este un excavator gigantic de minerit, care are o lungime de aproximativ 220 de metri şi o înălţime de aproape 96 de metri.

Coordonatorul de cascadorii Markos Rounthwaite a fost cel care a supravegheat cascadoriile, iar Rick English a fost dublura lui Cage pentru Ghost Rider. “Rick e unul din cei mai buni motociclişti din lume şi ceea ce ştie să facă e acrobaţie pură. Iar Markos, care cunoaşte arte marţiale, a creat mişcări care să dea un dinamism exploziv scenelor.” Neveldine spune: “Markos a venit cu o abordare de şcoală veche, cu maşini distruse şi oameni atârnaţi de cabluri. Are o echipă de cascadori incredibili, care pot să meargă pe două roţi de motoare, să sară peste camioane şi să şofeze cu o precizie incredibilă”. Rick English spune: “Nouă ne plac actorii care sunt capabili de cât mai multe, iar Nick este unul dintre aceştia. La repetiţii i-am arătat ce are de făcut, ne-a spus părerea lui, de care am ţinut cont; a fost foarte cooperant. La filmări a demonstrat că e foarte bun la cascadorii. E de asemenea, un motociclist priceput şi conştient de problemele de siguranţă. A respectat tot timpul părerile lui Markos şi ale echipei”.

Taylor spune: “Rick este un Michael Jordan al cascadoriilor. E un tip care ştie să domine; se poate lupta, poate juca agăţat de cabluri, poate să se încline cu motorul la 130 de km la oră. Şi mai e capabil şi să joace, căci Nick a creat un stil de mişcare special pentru demon, atunci când e pe motocicletă”.

Efecte vizuale şi 3D

Deşi regizorii au dorit ca filmul să aibă cât mai multă acţiune surprinsă direct de camerele de filmat, a fost clar de la început că urma să fie folosite şi efecte generate pe computer. Eric Durst a fost cel care a supervizat efectele speciale vizuale:

"Principala noastră provocare a fost aceea că personajul e interactiv. Lumina care se reflectă din flăcările din capul său este interactivă şi e foarte dificil de recreat pe computer. E forte subtilă şi interacţionează în moduri diferite cu materialele sau cu obiectele. Aşa că, pentru a reuşi, am folosit o glugă cu leduri care se aprindeau intermitent. Acestea ne-au ajutat enorm, în primul rînd pentru că ne-au folosit ca puncte de marcaj pe computer, aşa încît, cînd Nick îşi mişca capul de la stînga la dreapta, noi să putem crea craniul care se mişca sincron. Pe de altă parte, ledurile proiectau lumină şi pe zonele alăturate, aşa încît ne-au ajutat să creăm lumina flăcărilor”.

Durst mai spune că, de la premiera primului Ghost Rider s-au făcut progrese uriaşe în animaţia CG: “Baza pentru obţinerea de flăcări în CG o constituie mişcările fluide. Pentru primul film, Sony Pictures Imageworks au creat propriul lor cod în sistemele de soft care existau la vremea aceea. A fost un proces foarte laborios. Şase ani mai tîrziu, am avut un avantaj considerabil pentru noul film”. Efectele au fost finisate de Ilora, o companie australiană: “Am căutat prin toată lumea ca să obţinem cel mai bun foc”, spune Durst. "Primul test pe care l-au dat avea tot ce ne trebuia nouă: aspectul sumbru al craniului, flăcările, stilul potrivit. Tuturor ne-a plăcut, iar Ilona a făcut o treabă grozavă".

Noul film îl aduce pe Ghost Rider în 3D: “Noi am vrut să-l facem de la bun început în 3D. Am încercat să împingem limitele în materie de tehnologie. Primele lucruri pe care ni le-au spus specialiştii în 3D au fost cele pe care nu aveam voie să le facem: nu trebuia să filmăm cu camera pe umăr, nu montaj rapid, fără lentile superlungi, fără lentile superdeschise, aşa că i-am întrebat de ce". "Sunt anumite reguli, iar Mark şi Brian vroiau să încalce acele reguli, aşa că a căzut în sarcina mea să le încalc”, spune Craig Mumma, stereograf. “Am vrut să le preluăm stilul şi să-l adaptăm pentru ecran, şi să creăm o experienţă 3D care să mulţumească spectatorii. Ei nu au vrut să renunţe la stilul lor de a filma, aşa că a trebuit să inventăm instrumente pentru a ne adapta”.

Filmări în România şi Turcia

Producţia filmului s-a desfăşurat în zona Bucureştiului, şi o serie de scene au fost filmate în studiouri sau platouri la Castel Film, în Snagov. Echipa a călătorit timp de o lună şi în zone istorice ale României, inclusiv în Transilvania. Mark Neveldine spune despre Transilvania: "Am avut drumuri de munte, un castel magnific şi duritatea pe care ne-o doream de la un peisaj estic. România a fost perfectă”.

Drumurile pe care merge Moreau la începutul filmului şi unde, mai târziu, Carrigan îi urmăreşte pe Nadya şi Danny după ce aceştia scapă de la mânăstire au fost filmate pe serpentinele spectaculoase de pe Transfăgărăşan. Pentru că se apropia zăpada, Transfăgărăşanul era închis până în iunie. Una din secvenţele-cheie a fost filmată în pitorescul Sibiu; autostrada încă nedeschisă traficului este amplasamentul altei scene, cea din camionul furat şi condus de Nadya.

Destinaţia lui Moreau de la începutul filmului, unde urmează să-i întâlnească pe Nadya şi Danny, în mănăstirea fortificată, a fost filmată la Castelul Corvinilor, cunoscut şi sub numele de Castelul Huniazilor, din Hunedoara. Ciocnirea aproape fatală dintre Carrigan şi Ghost Rider a fost filmată într-o carieră uriaşă din apropiere de Tîrgu Jiu; o parte din secvenţă a fost recreată, apoi, în studiourile de la Castel Film. După România, producţia s-a mutat în Turcia. “Fusesem acolo cu şase ani în urmă, pentru a vedea locurile pentru un alt film şi am fost impresionat de peisaje, aşa că mi-am promis să mă întorc”, spune Walsh. “Mark şi Brian şi-au dorit ceva cu totul diferit pentru actul al treilea al filmului, care să contrasteze cu locurile europene unde, în esenţă, totul era destul de modern.

În Cappadocia şi în Pamukkale culorile parcă erau scoase din pămînt şi plutea un aer de străvechi. Nu am avut un décor de 500.000 de dolari, creat pe computer, ci peisaje fantastic de reale!” “Am fost foarte încântat de paleta de culori a filmului”, spune scenograful Kevin Phipps. “Începe cu verde bogat în România, şi, pe măsură ce călătoria continuă spre Turcia, ambianţa parcă se decolorează”.

La Cappadocia s-au filmat întâlnirile finale dintre Ghost Rider şi Carrigan/Blackout şi Roarke. Cage a fost impresionat de ţară: „Pentru mine era un peisaj absolut nou – formaţiunile de stânci din Cappadocia, unde am filmat, au adăpostit oameni timp de cîteva mii de ani. Iar în ruinele greceşti şi romane se găseau munţi întregi de piese de mozaic, unele peste altele. Noi trebuia, între timp, să ne facem treaba – a fost o experienţă absolut uluitoare pentru mine!” Scenele din Sanctuar, ascunzătoarea lui Methodius şi a călugărilor săi, au fost filmate tot în Cappadocia, la Muzeul în aer liber Zelve, un orăşel parcă desprins din poveşti, unde musulmanii au trăit alături de creştini timp de sute de ani.

Echipa de producţie s-a mutat, apoi, în sud-vestul Turciei, pentru a filma marea ceremonie în cadrul căreia Roarke intenţionează să-şi transfere puterile în corpul lui Danny. S-a filmat la Hierapolis, oraşul iniţial grecesc, apoi roman, apoi creştin, construit deasupra unui sistem de izvoare termale.

Situl folosit în film pentru ritualul satanic este un amfiteatru roman foarte bin conservat, care datează din sec. 2, d.C. Ciarán Hinds, care interpretează rolul lui Iulius Cezar în serialul HBO Roma, a fost impresionat de peisaj: “Stai în entrul acestei arene şi poţi fi auzit de toată lumea; imaginaţi-vă arena plină cu oamenii care ascultau extraordinarele piese greceşti. Pentru că joc şi teatru a fost încînare pură pentru mine şi numai să stau acolo şi respir acel aer. A fost frumos, e frumos întreţinut, iar noi am filmat acolo o ceremonie satanică bizară. Un adevărat regal!”